Serwis ogólnotematyczny

autogrecja.pl dzienna dawka wiadomości

wycieczka w góry
Autogrecja

Wycieczka w góry

Wycieczki górskie to świetny sposób spędzania wakacji i wolnych dni od pracy i szkoły. Dostarczają ciału tak potrzebnego mu ruchu, a także świeżego powietrza – szczególnie, jeśli na co dzień mieszka się w dużym i ruchliwym mieście. Zielony kolor flory górskiej koi oczy, a krajobrazy i piękne widoki pozwolą się uspokoić i odciąć od codziennych spraw. Wycieczki po górach jednak mogą rodzić pewne zagrożenia, nawet jeśli ograniczają się one do dolin, przełęczy i tras prostych. Tutaj krótko o tym, jak wybrać się w góry, aby ograniczyć ryzyko wypadku i kontuzji i zwiększyć przyjemność wędrowania.
Wyruszając na wycieczkę w góry warto przede wszystkim upewnić się, że jest się odpowiednio ubranym. Najważniejsze w tym wypadku są buty – najlepiej z podeszwą, która zapewnia należytą przyczepność do podłoża, ponieważ w górach często chodzi się po nierównościach. Buty do wędrówek górskich powinny być także w dobrym rozmiarze – za małe buty lub nawet te bardzo dobrze dopasowane mogą powodować dużo otarć i pęcherzy na stopach. Podczas całodniowej wycieczki rodzi to wiele dyskomfortu i bólu. W góry nie powinno zakładać się sandałów, balerin, tym bardziej butów z obcasem. Łatwo w ten sposób narazić własne bezpieczeństwo. Odzież w górach powinna być wygodna, zapewniająca komfort podczas długich wycieczek. Zawsze warto mieć przy sobie także kurtkę przeciwdeszczową, ponieważ w górach pogoda potrafi zmienić się bardzo szybko.
Przed wybraniem się w góry należy także, choćby częściowo, zaplanować trasę wycieczki. Zaopatrzenie się w mapę lub przewodnik ze szlakami górskimi jest tutaj obowiązkowe. Bez pomocy mapy można łatwo się zgubić i oddalić zarówno od początku, jak i końca trasy, w niepożądanym kierunku. Dzięki mapom łatwiej także zaplanować postoje w schroniskach na szlaku. Na mapach górskich podany jest także przybliżony czas przebycia danego odcinka drogi, co również pomaga w ustaleniu przebiegu wyprawy.
Wycieczki górskie zazwyczaj trwają kilka godzin, dlatego należy zawsze zaopatrzyć się w prowiant. Warto, aby było to jedzenie wysokoenergetyczne – batony z orzechami, kanapki z ciemnym pieczywem – takie, które zapewnia uczucie sytości, a jednocześnie jest lekkostrawne. Poleca się także mieć ze sobą coś słodkiego, czekoladę, cukierki, które okazują się pomocne, kiedy komuś robi się słabo lub spadnie mu poziom cukru we krwi. Dobrym pomysłem jest także wzięcie termosu z gorącą wodą, herbatą, kawą lub innym gorącym napojem. Obowiązkowe jest także zabranie wody mineralnej w dużej ilości, aby podczas wyprawy uzupełniać płyny i pozostać odpowiednio nawodnionym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Ta witryna korzysta z plików cookies. Wykorzystujemy pliki cookie m.in. do spersonalizowania reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług. Więcej informacji w Polityce prywatności